(Covid-19 cases per 100.000 personen per district (per 15 juni 2020))

In Nepal hebben vooral de zuidelijke districten dicht bij de grens met India het meeste last van het coronavirus.

Op 24 maart 2020 besloot de regering van Nepal tot een bijna volledige lock-down. Sinds 14 juni gaat het land stapsgewijs langzaam weer open. Vanaf juni is de regering begonnen met het repatriëren van mensen uit de Golflanden en Maleisië. Zij brengen mensen terug en daarbovenop komen dagelijks zo’n 5.000 mensen Nepal binnen vanaf de Indiase grens. Deze immigranten zijn meestal jonge mannen. Zij werkten in het buitenland als arbeider. De meerderheid van hen komt uit arme milieus uit het hele land. Ze zijn de afgelopen drie maanden hun baan kwijtgeraakt en keren met lege handen terug. Eenmaal terug in Nepal worden ze naar hun dorpen getransporteerd en in quarantainekampen opgevangen. In deze kampen is de levensstandaard zeer basaal en ontbreekt het aan goede hygiëne.

Daarom steunt Reach Out Too twee noodhulpprojecten.

Beschermingsmiddelen en ondersteuning van regionale ziekenhuizen via Karuna Nepal

Het ministeriële hoofd van de provincie heeft de directie van Karuna Nepal gevraagd om de noodhulp van alle NGO’s in de provincie te coördineren. Ook hebben alle leden van het Karuna team zich vrijwillig aangemeld om 5 dagen van hun salaris/inkomsten te doneren voor deze hulp.
In dit project ondersteunt Karuna Foundation gezondheidsfaciliteiten, levert gezondheidsgerelateerde logistiek en apparatuur. De steun die aan de gezondheidsvoorzieningen wordt gegeven zal de gezondheidswerkers helpen om zonder angst te werken en de mensen snel van dienst te zijn. Naast de gezondheidsgerelateerde logistiek en apparatuur ondersteunt Karuna Foundation  gezinnen met gezinsleden met een handicap en extreem arme gezinnen met basisvoedingsmiddelen (rijst, linzen, olie etc.). Al deze materialen worden aan de gemeente verstrekt en de gemeente zal ze uitdelen aan de beoogde huishoudens.

Met veel dank aan onze donateurs en Wilde Ganzen konden we dit werk steunen.

Noodhulp voor de quarantaine kampen in Dang via onze partner Creating Possibilities Nepal

Steeds meer mensen, honderden per dag, keren via India naar Nepal terug naar hun familie in Dang. Ze worden twee weken lang geïsoleerd in quarantaine kampen en worden getest op COVID-19 als ze binnenkomen en voordat ze vertrekken. In het gebied van Dang, het werkgebied van Creating Possibilities Nepal, worden ongeveer 30 kampen opgezet in openbare gebouwen zoals scholen. De omstandigheden in de kampen zijn zeer basaal en missen goede hygiënische voorzieningen. Naarmate meer en meer mensen terugkeren raken de kampen overvol en is de testcapaciteit te laag met als gevolg dat mensen langer in quarantaine moeten blijven om de resultaten af te wachten. De lokale overheid besteedde haar beschikbare geld aan voedseldistributie voor de lokale bevolking en was niet voorbereid op de terugkeer van zoveel mensen.
Dit project betreft het verstrekken van hygiëne- en beschermingsmateriaal voor de mensen in de quarantaine kampen, voor de gezondheidswerkers die in het kamp werken en voor andere hulpverleners.

Met veel dank aan onze donateurs zoals Haella konden we dit werk steunen.