Samen met onze lokale partner Karuna Foundation Nepal ondersteunen we een project waarbij ongeveer 30 huizen worden gebouwd voor de mensen van Musahar in Duhabi Sunsari (kaart) Het project wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking en met steun van de lokale overheid. Zij hebben de grond gekocht, die zal worden overgedragen aan de geselecteerde families. De geselecteerde families zijn Mushahar die landloos zijn en permanente huisvesting met een wettelijk basis zal hen een betere gezondheid geven, en het beschermt hen tegen ziekten, tegen insecten, kou tijdens de winter en vocht in het regenseizoen. Ook zorgt het voor veiligheid en meer waardigheid. Van andere projecten waar hetzelfde is gedaan, weten we dat stenen huizen ook meer gevoel van eigenwaarde geven. Daarnaast zullen de families hun was- en reinigingsgewoonten verbeteren, wat de gezondheid weer aanzienlijk zal verbeteren.

Het project is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen de lokale overheid, Karuna Nepal en de families, omdat ze ook moeten helpen en ondersteunen in de bouwfase.
Karuna Nepal zal de families nog meer versterken door hen te organiseren in zelfhulpgroepen en hen in contact te brengen met de verschillende instanties die zich inzetten voor de verbetering van de Moshahar-gemeenschappen en de lokale overheid.
Het was niet gemakkelijk om geld in te zamelen voor dit project, omdat het project later is begonnen dan gepland. Uiteindelijk is het gelukt om geld te krijgen van verschillende donoren. Dankzij de Wilde Ganzen konden we extra fondsen toevoegen. Ook de organisatie tussen de lokale overheid en Karuna Nepal, die resulteerde in een ondertekend MOU, nam enige tijd in beslag. Maar dit hele proces was zeer bevredigend, omdat de lokale overheid haar budgetten voor deze Musahar-gemeenschap heeft aangepast en hen bewuster heeft gemaakt van de uitdagingen waar deze minderheid mee te maken heeft.