Healthposts:

De bouw van de Healthposts gaat momenteel als een speer! In Thulogaun zijn er nog wel problemen met het verwijderen van een paar hele grote stenen, maar de lokale bevolking werkt keihard mee om ze klein te maken. Zonder de juiste tools die we hier in Nederland zouden inzetten is het verwijderen van een paar grote rotsblokken handwerk en dus een enorme klus.

Met behulp van een helikopter van MAF zijn bouwmaterialen naar Thuman gevlogen! Wat een spektakel was dat. Dank je wel MAF! Zij hebben de vlucht voor een deel gesponsord. Een aantal platen waren te lang en hebben de vlucht niet in 1 stuk overleefd. Jammer. We hadden een beperkte hoeveelheid vluchten beschikbaar gekregen. Alle andere goederen zullen gedragen worden, over een voetpad van nog geen halve meter breed, zo’n 5 uur omhoog lopen.

De Healthposts in Bhorle en Chilime behoeven “alleen” hersteld te worden. De voorbereidingen zijn begonnen en men is ter plekke reeds polshoogte wezen nemen.

Holistic:

In diverse dorpen vinden activiteiten plaats op het gebied van educatie. Het betreft hier het geven van schoolmaterialen op scholen, het starten van een campagne om kinderen naar school te krijgen en de bouw van een aantal schoollokalen zoals in Bhorle. Op het gebied van de gezondheidszorg zijn er bijeenkomsten en cursussen geweest in meerdere dorpen voor de healthworkers, op het gebied van gezonde zwangerschap, veilige bevalling en family planning. In Syafru blijkt het nog steeds een uitdaging om de politieke partijen actief te betrekken bij onze activiteiten. Gelukkig zijn de vrouwengroepen die met onze hulp zijn ontstaan bijzonder sterk en zijn zij een enorme stimulans. Zoals meerdere keren per maand voert het Karuna team in Rasuwa gesprekken met de lokale overheden om hen te blijven stimuleren en activeren.

Deze maand was het precies een jaar geleden dat de aardbeving de aarde liet schudden. Er is veel aandacht in de media over geweest. In voorbereiding daarop hebben een heel aantal journalisten van o.a. giro 555 in Rasuwa geweest en hebben o.a. Ramche bezocht. Een fotograaf van de Volkskrant heeft een serie fotos gemaakt. In de Trouw is een interview gepubliceerd met Deepak Raj Sapkota, directeur Karuna Nepal. Een jaar geleden alweer…. Er is inmiddels al veel gebeurd maar nog lang niet genoeg. We werken stug door. Beetje voor beetje komen we er wel. Het is wel erg zuur dat het ernaar uitziet dat vele mensen ook de aankomende regenperiode zullen wonen in een shelter…..