In februari bezoek ik met een aantal donoren de projecten in Rasuwa. Het is een mooi bezoek waarbij ik het Rasuwa team van Karuna beter leer kennen. Ook zien we dit bezoek als een soort 0-meting, de eerste activiteiten zijn immers pas net of nog net niet begonnen in de 5 dorpen.

De eerste healthpost is af!! In Ramche zijn we aanwezig bij de openingsceremonie van de healthpost. Twee weken later bevalt een eerste vrouw in de kliniek. Ze krijgt een gezonde zoon. De placenta liet moeilijk los, maar gelukkig was ze op een plek waar men adequaat kon handelen. De healthpost in Dhuche zal naar verwachting snel volgen.

Wel heeft de overheid bepaald dat een aantal onderdelen van de klinieken moeten worden aangepast. Dit verhoogt de kosten.

Nu er twee healthposts (zo goed als) af zijn hebben we een beter beeld gekregen van de werkelijke kosten van het bouwen van een healthpost. We gaan terug naar de tekentafel om uit te zoeken wat dit alles voor het budget betekent en bespreken dit met de Ham Foundation.

De problemen in Syafru zijn nog niet opgelost. Even leek er een oplossing gevonden te zijn die mogelijk werd gemaakt doordat de vrouwengroepen in Syafru zich sterk hadden gemaakt voor het snel gaan bouwen van de post.

Er zijn afspraken gemaakt met de DEO (District Education Officer) voor het verschaffen van schoolmaterialen aan kinderen. Er vinden bezoeken plaats aan de vergaderingen van child clubs, selfhelp groups en vrouwengroepen. Een onderzoek wordt gedaan naar inkomens genererende activiteiten per dorp.